Publikováno:
24. května 2021

Místo kontrolora vyměnil Jakub za pozici programátora

Má rád čísla a vše, co s nimi souvisí. Proto po dokončení ekonomické fakulty nastoupil Jakub do oddělení controllingu. Jenže brzy přišel na to, že chce víc. „O rekvalifikaci jsem začal přemýšlet během pandemie,“ vysvětluje, proč se přihlásil na další vysokou školu, a dodává: „Nakonec jsem ale nechtěl čekat tak dlouho a šel jsem do bootcampu, abych se stal programátorem co nejdříve.“

K matematice a kombinacím měl Jakub vždy blízko. Od mala hrál šachy a rozuměl si i s počítačem. „Pokud mě tedy nezlobil,“ směje se a vzpomíná na své „ajťácké“ začátky: „Na prvním počítači jsem hrál v DOSu Winter Challenge a později jsem z pohledu programování zkoušel menší projekt v RPG Makeru.“

Dvakrát ve stejné řece

Jeho náklonnost k číslům ho přivedla ke studiu ekonomie na Vysoké škole. Po jejím dokončení nastoupil do velké nadnárodní společnosti. „Měl jsem tam na starosti především účtování přijatých faktur. V rámci controllingu to pak byly různé úkoly, od kontroly dobropisů, přes přípravu cash flow až po práci s Permanent establishment toolem,“ popisuje Jakub svoji denní rutinu a dodává: „Nakonec jsem po roce a půl odešel. Chtěl jsem si rozšířit obzory a poznat ještě další oblasti, firmy a přístupy v rámci financí.“

Následovala praxe v auditu. „V rámci této činnosti jsem měl šanci se podívat na různé položky v rámci rozvahy i P&L u mnoha firem,“ poznamenává Jakub a pokračuje: „Vedli jsme často i rozhovory s managementem, takže jsem měl možnost se podívat na různé problémy z více pohledů.“ Po této zkušenosti se vrátil zpět do firmy, kde začínal ovšem do jiného oddělení, ale i tak zůstal u čísel. „Doposud všechna má zaměstnání byla v oblasti financí. Takže jsem se zase tak daleko od studia nevydal,“ zamýšlí se mladý muž a doplňuje: „Na druhou stranu jsem ale mnoho vědomostí ze školy nepoužil.“

Delší cestou do IT přes univerzitu

Stále častěji tak Jakub přemýšlel o změně. „O rekvalifikaci jsem začal uvažovat při nástupu COVIDu, kdy jsem nemohl dělat většinu aktivit, které pro mě byly do té doby běžné,“ popisuje situaci. Začal proto hledat rekvalifikační kurzy, které by mu pomohly dosáhnout cíle – stát se programátorem. „Bohužel hodně kurzů není využitelných v praxi. Sice vám pomohou lépe pochopit teoretický background, ale v praxi pak věci fungují jinak,“ povzdechne si.

Právě to ho nakonec přimělo podat přihlášku a nastoupit do studijního programu Softwarový vývoj. „Ve škole je ale všechno až moc rychlé. Mám pocit, že projekty staví na technologiích, které se opravdu používají. Na druhou stranu člověka nedokážou efektivně takto rychle vše naučit,“ zamýšlí se Jakub nad současným studiem a doplňuje: „Školu jsem si vybral i z toho důvodu, že občas je u firem požadavek technického vzdělání. Tak jsem si řekl, že dokud mám chuť studovat, je lepší tento požadavek splnit, než se pak v budoucnu všem těmto pracím vyhýbat.“

Rychlá zkratka přes bootcamp

Jenže i když má vysoká škola jistě mnoho výhod, její studium zabere několik let. Z toho důvodu se Jakub pustil do bootcampu. „O rekvalifikačním kurzu programování jsem se dozvěděl zhruba před rokem, kdy jsem narazil na třítýdenní bezplatný kurz #MyFirtApp Coding Camp,“ vzpomíná a pokračuje: „Studium v bootcampu Green Fox Academy jsem zvažoval už dříve, ale školu jsem bral jako takovou jistotu.“ Jenže později názor změnil. „Nakonec jsem chtěl být programátorem dříve a nechtělo se mi čekat tak dlouho. Navíc je v dnešní situaci paradoxně těžší si takovou práci najít, protože všichni jsou doma a programátory chtějí mít firmy už zkušenější,“ vysvětluje, proč se nakonec přihlásil do superintenzivního rekvalifikačního kurzu programování a připouští, že právě garance umístění od organizátora bootcampu mu jeho rozhodnutí usnadnila.

Největší motivací, proč do rekvalifikace jít, byla pro Jakuba vidina, že najde v IT oboru uplatnění. „Rád bych pracoval jako programátor, to je nyní mojí prioritou,“ říká rozhodně a přidává i hodnocení bootcampu:

„Hodnotil bych jej velice kladně. Je sice dost intenzivní, ale velmi praktický a mentoři opravdu nápomocní.“

Ovšem pokud by měl srovnat rekvalifikační kurz a studium na vysoké škole, tak je hodně opatrný. „Moc to porovnávat nejde, protože ve škole je jen pár bloků, v nichž se skoro nic nestihne probrat, a pak následují testy. Přitom ani vyučující často neví, co v nich bude, protože je nedělají. Takže z pohledu studia i transparentnosti, pochopení a očekávání je vše nesrovnatelné,“ poznamenává.

Šach mat všem pochybnostem

Jakub se v programování našel a také při něm uplatní své dlouholeté zkušenosti z šachu. Ať už z pozice hráče, trenéra či rozhodčího. „V řešení mnoha problémů během programování a šachu vidím dost podobných prvků,“ zamýšlí se a povídání uzavírá: „Je totiž více přístupů, jak řešit problémy a ne vždy je zcela jasné, který je nejlepší. Učení se v obou disciplínách je dost praktické. Co se člověk naučí, to má pak šanci i využít. A v obou případech je potřeba mít o danou aktivitu zájem a dobré nervy, když se něco nedaří.“ Nicméně jestli by se něco mělo Jakubovi podařit, tak to je změna oboru a nalezení práce v IT ještě do konce prázdnin.

-AŠ-

Zelená pro všechny s motivací.

 Eventree
AutTalk
Ceskomoravská
CitySpy
D&O consulting
Feel Good Company
IN-SPIRO
Informuji
Kiwi
Kudyznudy
M.arter
Nestle
Prague Monitor
Prague TV
ReactiveExp
StartupJobs
jooble