Patří mezi nejvýraznější tváře Green Fox Academy. Mentor Aleš Novotný vede kurzy programování i workshopy pro veřejnost. „Baví mě otevírat lidem nové možnosti. To nadšení, když objeví něco nového, je úžasné,“ říká. Ovšem podle něj samotné kódování tvoří jen polovinu znalostí, které si studenti z bootcampu odnášejí.
Rád experimentuji, takže se studenty často zkoušíme nové věci. Třeba teď v projektové fázi je k jednotlivým týmům studentů přiřazeno víc mentorů. Každý z nich má svou roli. Jeden je Scrum Master, další Tech Lead a třetí je Product Owner, který odpovídá za produkt. Zatím to probíhá skvěle. Pro studenty je to srozumitelnější. Přesně vidí, kdo zastává jakou pozici. Dříve vše dělal jeden mentor. Super je to i pro nás mentory, můžeme se inspirovat jeden od druhého. Neustále reflektujeme nové trendy a požadavky trhu.
Ve většině týmů dělám Product Ownera a přináším nápady. Vystudoval jsem IT a interakci člověka s počítačem, léta jsem se věnoval UX designu. Mám tak zkušenost s produkty, které fungují a lidé je mají rádi.
Kromě IT jsem studoval i pedagogiku. Na základce jsem měl nedobré učitelky a ty mě přiměly přemýšlet o stylu výuky. Chtěl jsem zkusit učit a ověřit si, zda by jiný přístup fungoval lépe. Když jsem hledal možnost, kde bych si to mohl ověřit, tak jsem narazil na Green Fox Academy. Bootcamp mi dával smysl a přišlo mi super, že studenty něco naučíme a zároveň jim najdeme zaměstnání.
Nedávno jsme měli workshop pro veřejnost a zúčastnili se ho lidé, kteří u nás nikdy nebyli a neznají nás. Byli nadšení, že objevili něco nového a že se před nimi otevřely další možnosti. Právě tohle nadšení je něco, co mě na práci mentora baví nejvíc. Vždy se snažím lidi nejen něco naučit, ale dát jim i určitý kontext, aby pochopili, proč se to učí, co jim to přinese a jak při tom mohou využít svoji tvořivost. S programováním je to jako s malováním. Čím líp někdo zvládne techniku, tím snáze může vyjádřit a zachytit to, co ho napadne. Když je někdo v malování opravdu dobrý, tak jeho jediným limitem je jeho představivost. Stejné je to s programováním. Když se naučíte kódovat, tak se vám otevře svět toho, co můžete vytvořit.
Bootcamp má dobře propracovaný sylabus a využívá metodologii, která funguje. Jejím základním stavebním kamenem je obrácená výuka, kdy se studenti ptají na to, co je pro ně důležité. Funguje to skvěle, protože každý se učí jinak a má jiné potřeby. Většinu času studenti pracují samostatně a programují. Právě díky praxi si osvojí tolik vědomostí.
Kurz je rozdělený do třech částí. V první se studenti učí programovat. Ve druhé dělají webové aplikace a učí se frameworky. Získávají tak znalosti, které mohou rovnou aplikovat. Za mě je nejdůležitější třetí fáze, která simuluje praxi a studenti v ní pracují v týmech.
Ovšem kromě hard skills se bootcamp věnuje i rozvoji soft skills. Ty jsou hodně důležité. Naučit se programovat může každý. Kódování je ale tak 50 % toho, co bootcamp dává studentům. Zbytek jsou měkké dovednosti, práce v týmu a fungování v prostředí, které podporuje rychlé učení.
Firemní partneři na našich absolventech oceňují to, že jsou připraveni hned začít. Znají technologii, ví, jak probíhá práce v týmu, a jsou zvyklí se učit, ptát se a spolupracovat. Tím předčí jiné kandidáty.
S ohledem na to, že u nás jsou veřejné vysoké školy zdarma, tak pokud má někdo čas, nemusí řešit peníze a láká ho akademická dráha, bude pro něj ideální vysoká škola. Tam se člověk naučí teorii. Zjistí, proč věci fungují, jak fungují. Pochopí i historické souvislosti. Člověk tedy získá základ, aby se dál mohl věnovat vědě v daném oboru. To je fajn, když tohle člověk chce. Pokud se ale chce něco rychle prakticky naučit, dostat se do oboru a začít vydělávat peníze, pak je jasnou volbou bootcamp. Super intenzivní kurz trvá semestr a kurz při zaměstnání necelý rok. Během této doby se člověk naučí vše potřebné, aby mohl začít v oboru pracovat a přitom rovnou získá praxi. Zpětná vazba od zaměstnavatelů je, že raději přijmou absolventa bootcampu než vysokoškoláka, protože ten často zná teorii, ale nemá tolik praktických zkušeností s programováním.
Jednoznačně je to umělá inteligence. Nedávno byla konference věnovaná AI a my jsme ji se studenty sledovali. Líbil se mi tam jeden příspěvek. Expert v něm mluvil o tom, jak funguje mysl člověka a měl zajímavé postřehy. Zmínil také to, že vývoj AI nelze predikovat. Z mého osobního pohledu je umělá inteligence skvělá. Díky ní je programování zase zábavné. Já mám na práci vývojáře rád tvořivost a kreativitu. Jenže programování má dvě části. První je o tom vymyslet strukturu kódu a druhá je o samotném napsání kódu. Právě struktura kódu rozhoduje o tom, zda se aplikace bude dál snadno rozvíjet a udržovat. To je ta tvořivá činnost. Tu druhou část, o něco nudnější, samotné psaní kódu, už vyřeší AI. Třeba já jsem zjistil, že když programuji a vím, co udělám, tak při využití Copilotu za mě umělá inteligence napíše víc jak polovinu kódu. To je úžasné.
Obecně by se dalo říct, že kvůli využití AI bude na současných pozicích méně programátorů. Ti, co zůstanou, budou mnohem efektivnější. To je něco, co nyní mnohé firmy testují. Propustily část developerů a zbylí mají za úkol maximálně využívat AI. Na druhou stranu je tu hypotéza, že díky umělé inteligenci vzniknou nové pozice. Možná se tak stane, možná ne. Ovšem faktem je, že jen malá část našich životů byla zatím zdigitalizována a právě v tom je obrovský potenciál pro růst oboru. Jen ve státní správě v Česku pracuje přes milion lidí, přičemž většina práce by se dala zautomatizovat. K tomu bude potřeba obrovské množství programátorů, kteří to sepíšou. Takže já osobně bych se víc bál o ty úředníky, než jestli bude práce pro programátory.
Obor je nyní mnohem košatější, nabízí víc příležitostí a také je přístupnější. Neustále vznikají nové frameworky a programovací jazyky, které jsou optimalizované na to, aby byly pro lidi přívětivé. Když jsem začínal já, existoval pouze příkazový řádek. Dnes jsou editory, které hlídají, co píšu, a upozorňují mě na případné chyby. Je zkrátka znát, že IT je mladý obor, jenž se dynamicky rozvíjí.
Spousta z nich byla zajímavá. Zmínil bych třeba svoji bakalářku, kdy jsem vytvořil program na ukládání vědomostí. Chvíli jsem uvažoval nad tím, že si vymyšlený mechanismus nechám patentovat, ale nakonec jsem to neudělal. Na škole ho používali ještě dalších 10 let. Také jsem se podílel na tvorbě mobilní aplikace pro Českou republiku na Expo 2015 v Miláně. Byla to jedna z nejlepších a nejhladších spoluprací, které jsem v kariéře měl. Na zajímavých projektech dělám i právě teď se studenty!
Upřímně, v mém případě mě kódování začalo živit asi dřív, než jsem se rozhodl, že se mu budu profesně věnovat (smích). Ani jsem nad tím moc nepřemýšlel. Programovat jsem se začal učit v 7. třídě na základce a bavilo mě to. Bylo mi asi 16 let, když jsem prodal první projekt. Šlo o online galerii pro jeden výstavní prostor. A pak už to jelo…
Nejlepší řádek kódu je ten, který není! Z mého pohledu je nejdůležitější aspekt softwaru jeho udržitelnost. V ní jsou zahrnuty všechny další hodnoty, např. to, zda ostatní programátoři kódu rozumí a jestli jde kód snadno měnit a upravovat. V jednoduchosti, čím míň kódu, tím míň problémů.
Kromě již výše zmíněných měkkých dovedností by člověk měl umět formulovat otázky. Nikdo neobsáhne celý obor IT, ale je důležité umět najít odpovědi. Ty lze najít jedině tak, že se položí správná otázka Googlu, AI nebo zkušenějšímu kolegovi. Aby člověk uspěl v IT, musí být také ochotný přemýšlet o problému a umět ho dekomponovat na menší části. Většina problémů jde rozdělit na menší podproblémy, které se dají snáze vyřešit. Co se týče programátorů, ti musí mít také dobrou představivost či alespoň chuť a odhodlání ji zlepšovat. Důležitá je i ochota se neustále vzdělávat a obohacovat svůj život.
Programovat se naučil už na základní škole a první projekt prodal ve svých 16 letech. Na ČVUT se věnoval studiu interakce člověka s počítačem a počítačovým vědám. Rovněž vystudoval pedagogiku na Univerzitě Karlově v Praze. Jeho specializací a vášní je UX design. Kromě něho se věnuje také softwarové architektuře a vývoji produktů. Mentorem v Green Fox Academy je od února 2022.
-AŠ-