Systém, který měl na starosti v hotelu, ho občas doháněl k šílenství. „Říkal jsem si, že kdybych uměl programovat, udělal bych to líp,“ vzpomíná Charlie. Když pandemie postihla cestovní ruch, rozhodl se pro změnu. V bootcampu se rekvalifikoval na junior programátora a záhy začal budovat kariéru v IT. „Nový obor miluji a jsem rád, že jsem do něj šel,“ říká ServiceNow developer ze společnosti FX Innovation.
Chvíli mu trvalo, než k rozhodnutí změnit obor dospěl. Jako čerstvý bakalář z vyšší odborné školy v Antverpách s vervou nastoupil do svého prvního zaměstnání. Hotel v Bruselu mu však byl záhy malý. „Po několika rozhovorech s vedoucím jsme se shodli na tom, že potřebuji větší výzvu,“ vzpomíná Charlie na chvíli, kdy se rozhodl opustit rodnou Belgii a přestěhovat se do Amsterdamu.
Právě v holandské metropoli se naplno ponořil do víru cestovního ruchu. „Někdy bylo opravdu znát, že tohle město nikdy nespí. I když se to může zdát jako klišé, práce s lidmi mě opravdu bavila,“ říká rodák z Lokerenu.
V posledním hotelu, kde působil, přičichl k IT. „Byl jsem tam spoluzodpovědný za vedení projektu domotica v hotelových pokojích. iPady byly téměř ve všech 288 pokojích. Hosté je používali k ovládání světla nebo televize. V systému bylo zároveň mnoho informací o Amsterodamu a hotelu,“ vysvětluje a dodává: „Když jsem do něj zadával data, chytlo mě to. Občas jsem ale byl frustrovaný z toho, jak byl systém postavený. Říkal jsem si, že kdybych já uměl programovat, udělal bych ho mnohem lépe.“
Dva roky žil Charlie s přítelkyní v krásném bytě v Delftu a byl spokojený. Jenže jeho drahé polovičce tu něco chybělo. „Bylo to tam pro ni složité, a proto jsme začali přemýšlet o přestěhování do Česka. Chtěla být zkrátka blíže domovu,“ svěřuje se mladý muž a pokračuje: „Do toho přišla pandemie, která v Nizozemí způsobila opravdu zmatky a oba nás zasáhla. Přišli jsme oba o zaměstnání.“
Chvíle, které musel Charlie trávit doma, využil k tomu, aby udělal první krok ke splnění snu. Chtěl změnit profesi a dále se věnovat programování. „Většinu času jsem tak trávil u online kurzů z platformy Udemy. Učil jsem se HTML a CSS, protože jsem chtěl získat základy frontendu,“ říká.
„Bootcamp za tu časovou i finanční investici rozhodně stál. Nikdy bych se toho tolik nenaučil, kdybych se o to pokoušel sám.“
Už v té době se Charlie poohlížel po bootcampu. „Jenže se ukázalo, že v Nizozemí to není reálné,“ smutně krčí rameny a dodává: „Cena kurzu byla vysoká. Když jsem k této částce připočetl ještě výdaje na životní náklady za dobu, co bych studoval a byl bez příjmu, ukázalo se, že bych musel šetřit opravdu dlouho.“
Nicméně Charlie se nevzdal a začal hledat jiné cesty, jak svého cíle dosáhnout. Rozšířil okruh hledání také na Česko. A právě v Praze, odkud pochází jeho přítelkyně, našel Green Fox Academy. „Stěhování jsme proto urychlili a já už na konci léta stihl start kurzu Junior programátora. Vybral jsem si ho proto, že nabízel nejlepší obsah a skvělé mentory,“ říká a doplňuje: „Předem jsem věděl, do čeho jdu, jelikož několik mých přátel podobný bootcamp absolvovalo. Očekávání jsem tak měl velká. Přesto mě překvapilo, že byly dny, kdy jsem u notebooku seděl i 12 hodin a snažil jsem se vyřešit úkoly.“
Rekvalifikační kurz Junior programátora ho nezklamal. „Za tu časovou a finanční investici rozhodně stál. Nikdy bych se toho tolik nenaučil, kdybych se o to pokoušel sám,“ říká.
I přes to, že kvůli druhé vlně pandemie se musel kurz přesunout z učebny online, si průběh kurzu pochvaluje. „Po celou dobu jsem cítil podporu mentorů. Byli tam pro nás a mohli jsme se jich kdykoliv na cokoliv zeptat. Když jsem se jednou na jedné věci zasekl, domluvil jsem se s mentorkou na individuální konzultaci. Přes hodinu mi to vysvětlovala, zkoušela to z různých stran a já pořád nic. Pak se mi v jeden okamžik rozsvítilo a já vše pochopil,“ vzpomíná a dodává: „Také jsme si hodně pomáhali ve třídě. Já jsem byl dobrý na frontend, někdo zase na backend, takže jsme hodně kooperovali. Drželi jsme se spolužáky při sobě a všichni jsme kurz dokončili.“
Kariéru v IT odstartoval Charlie opravdu rychle. Po dokončení rekvalifikačního kurzu měl pohovor a do týdne nabídku práce. Nastoupil do prestižní mezinárodní společnosti Accenture, kde se věnoval platformě ServiceNow. „Pracoval jsem na Service Portalu. Práce byla hodně různorodá. Nastavoval jsem již hotové funkce, ale také jsem přicházel se zcela novými vlastními řešeními. Práce s front-endem mě hodně bavila,“ poznamenává.
I jeho denní rozvrh byl pestrý. „K počítači jsem sedal v 8 hodin ráno a začal jsem vyřizovat e-maily od kolegů z týmu z USA a Kanady. Pak jsem se věnoval vývoji,“ popisuje a pokračuje: „V 10 hodin byl mítink s projektovým týmem Accenture, kde jsme probírali rozdělané úkoly. Další denní porada pak byla ve dvě. Ta byla s klientem. Řešili jsme, jak projekt pokračuje a hodně jsme se věnovali zpětné vazbě od testerů. Když jsme skončili, opět jsem měl čas na vývoj a tasky.“
Chvíle, kdy diskutoval o problémech a pokrocích s klientem, si Charlie užíval nejvíce. „Měl jsem pocit, že zákazník i vedoucího mého týmu důvěřují mým znalostem a schopnostem a spoléhají na mě,“ uvádí. Při této konzultační části ServiceNow vývoje mu přišly vhod jeho dřívější zkušenosti z práce v hotelniství.
Právě během těchto jednání Charlie naplno ocenil přínos bootcampu. „Je to víc než rok, co jsem ho absolvoval a těžím z něj dodnes,“ prohlašuje a upřesňuje: „Navíc i školení měkkých dovedností mi dala opravdu hodně. Při konzultacích s klienty je to znát. Oceňují moji otevřenost a schopnost komunikovat i to, že se nebojím prezentovat a nezaleknu se žádného úkolu.“
„IT miluji a jsem rád, že jsem se rozhodl z hotelu odejít. Pokud by se mě lidé zeptali, jestli bych šel do bootcampu znova, pak rozhodně ano!“
I když na počátku Charlieho cesty byli v jeho okolí lidé, kteří pochybovali, teď už mu věří všichni. „Někteří byli skeptičtí, protože IT je o technologiích a já jsem hodně orientovaný na lidi. Ukázalo se však, že to v kombinaci s konzultační částí ServiceNow vývoje funguje přímo magicky. Za zkušenosti s jednáním se zákazníky jsem vděčný. Teď je dennodenně využívám,“ usmívá se spokojeně a dodává: „IT miluji a jsem rád, že jsem se rozhodl z hotelu odejít. Pokud by se mě lidé zeptali, jestli bych šel do bootcampu znova, pak rozhodně ano!“
Bootcamp dal totiž Charliemu ještě něco dalšího. Tím je mnoho nových přátel. „Dodnes chodíme se spolužáky na pivo a kromě jiných věcí řešíme i práci. Je zajímavé slyšet, jak to funguje v jiných firmách a na čem ostatní dělají. Dává mi to rozhled a možnost udržovat v oboru kontakty,“ směje se.
Po roce a půl se Charlie rozhodl opustit Accenture. „Čas tam jsem si velmi užil a naučil jsem se hodně věcí ohledně platformy ServiceNow. Nicméně přišel čas na novou výzvu,“ poznamenává. V listopadu 2022 proto zamířil do společnosti FX Innovation, kde nyní zastává také pozici ServiceNow vývojáře.
Jasno má i ohledně svého dalšího působení v IT. „Je ještě hodně funkcí a oblastí v ServiceNow, které jsem neprozkoumal. Takže bych se na ně rád zaměřil. Chtěl bych proniknout třeba do IT Asset Managementu,“ říká a poodhaluje i své dlouhodobější cíle: „Baví mě Service Portal a rád bych se na tento typ vývoje specializoval. Časem bych se pak chtěl vypracovat na pozici vedoucího týmu či školitele, abych se mohl podělit o své znalosti s budoucími generacemi vývojářů ServiceNow.“ Charliemu se v IT daří, takže je jen otázkou času, kdy i těchto svých snů dosáhne.
-AŠ-