Pro nejznámější světové značky vymýšlel kampaně na sociálních sítích a v digitálu. Kreativa ho bavila, ale přesto Janu Dudkovi něco chybělo. Byla to budoucnost profese. Práce v agentuře je o tom, co je tady a teď. „Když jsem viděl, jaký je nedostatek programátorů, začal jsem si uvědomovat, že je v tomto oboru potenciál a mohl bych se jím živit i já,“ vzpomíná Honza.
Rozhodnutí opustit slibně nastartovanou kariéru se však nerodilo lehce. „Na práci v marketingu mě bavilo, že člověk musí být pořád ve střehu. Zvláště v digitálu se dějí věci hrozně rychle,“ líčí bývalý markeťák a pokračuje v popisu agenturního života: „Každý den je něco nového, ať už se to týká sociálních médií nebo jiných oblastí. Navíc jsem spolupracoval se super lidmi, kteří byli dost kreativní. Společně jsme vymýšleli zajímavé kampaně.“
Právě možnost podílet se na tvorbě strategií pro nadnárodní značky držela Honzu v contentové agentuře. Pestré portfolio klientů, ať už šlo o automobilku či výrobce nápojů, by mu záviděl nejeden člověk od konkurence. „Spolupráce s Toyotou byla hodně zajímavá. Už jen z toho důvodu, že auta jsou mi hodně blízká. Byl pro mě velkou výzvou a zároveň mě dost bavil,“ přiznává Jan a doplňuje: „Dále třeba práce pro Coca-Colu v marketingu je asi snem každého člověka, který se v tomto oboru pohybuje. Já jsem s nimi dělal intenzivně asi tři čtvrtě roku. Pak jsem pomáhal spíše se strategií.“
Jenže práce v agentuře nemá jen světlé stránky. Byly i chvíle, kdy se nedařilo, nebo přišlo rozčarování. „Klasickým případem byly tendry. Mockrát se nám stalo, že klient chtěl vidět, co umíme. Tak jsme se předvedli, pracovali jsme na návrhu několik týdnů, abychom vše dali dohromady,“ vzpomíná Honza a popisuje jev, který je v marketingu běžný: „Při prezentaci jsme firmě ukázali, že máme super nápady. Klient byl nadšený a vybral si nás. Pak se ale ukázalo, že z toho, co jsme mu prezentovali, nebude nic, jelikož rozpočet byl nakonec nižší, než měl být. To se stává, protože i situace u klientů se mění, ale člověka to vždy zamrzí“
„Firmy často chtěly precizně odvedenou práci, digitál byl vždy oproti jiným kanálům trochu na vedlejší koleji, takže se často dělalo jenom to nejnutnější, což člověka časem trochu omrzí,“ stýská si nad nešvarem bývalý vedoucí strategie contentové agentury a dodává: „Ubíjelo mě to a bralo mi to energii. Navíc práce v socialu a digitalu se dělá 24 hodin denně sedm dní v týdnu. Znamenalo to tedy také práci o víkendech a mně už se ke konci nechtělo ve volnu zapínat počítač. Asi úplně nejvíc mně vadilo, že firmy často raději nalily peníze do influencerů nebo jiných trendy věcí, které zrovna dělala konkurence, než aby investovali do nějaké zajímavé kreativy. V tu chvíli jsem začal chápat, že tohle nebude úplně můj šálek kávy.“
Honza tak začal přemýšlet, kam by měly vést jeho další kroky v profesní kariéře. „Díky tomu, že jsem dělal v digitále, tak jsem viděl, jaký je nedostatek lidí v IT. Primárně na frontendu,“ popisuje situaci někdejší kreativec a poodhaluje, co ho přimělo uvažovat o kódování: „Když jsme v agentuře dělali microsity nebo e-shopy pro klienty, byl obrovský problém sehnat programátory. Viděl jsem, jaký má obor potenciál a že se v něm můžu uživit.“
„Práce v digitálu a marketingu byla zajímavá, ale úplně mě vnitřně neuspokojovala,“ nezapírá Jan a taky poodhaluje, že roli sehráli i osobní důvody: „Navíc se chceme s manželkou stěhovat pryč z Prahy, tak jsem hledal nějakou kariéru, kde by se dalo pracovat z domova nebo na dálku. Navíc k programování mě to vždycky trochu táhlo. Tak jsem si říkal, že bych to chtěl zkusit.“
Ve chvíli, kdy padlo rozhodnutí, začal Honza hledat způsoby, jak se rekvalifikovat. „Zkoušel jsem online kurzy programování, které mi pomohly dostat se na určitou úroveň, ale pokud to člověk dělá při práci nebo škole, tak na to nikdy není dostatek času,“ uvádí mladý muž a pokračuje: „Takže to chtělo něco intenzivnějšího a začal jsem hledat bootcampy. Přitom jsem narazil na Green Fox Academy, která připravovala první kurz. Musel jsem se tedy rozhodnout, jestli do toho půjdu naplno a odejdu z práce.“
Svého rozhodnutí Jan rozhodně nelituje. „Teď jsme měli 14 dní volno a já během nich u počítače seděl v podstatě každý den a snažil jsem se naučit i něco jiného. Chtěl jsem také zjistit, proč mi něco nefungovalo a dodělával jsem věci, které jsem při výuce nestihl,“ popisuje budoucí programátor a doplňuje: „Uvědomuji si, že teď mám vyhrazené čtyři měsíce na to se něco naučit, tak se během této doby snažím využít každou chvilku.“
Kromě intenzivního učení Honza ještě dopisuje diplomovou práci. Studuje totiž na VŠE obor management. Pokud vše půjde podle plánu, čeká ho obhajoba v červnu. „Mám hotovou asi polovinu. Rád bych diplomku dopsal v lednu, jelikož na konci února se nám narodí dítě, pak budu mít jiné starosti.“
Jana tedy čeká v životě mnoho změn. Kromě přírůstku do rodiny, obhajoby diplomové práce i zcela nová kariéra. Plánů má tedy spoustu. „Záleží na tom, kam mě cesta vývojáře zavede a jak se bude vyvíjet život. Mým snem je dělat web development z Varů a zároveň byl schopný klientům, třeba nějakým menším lokálním, nabídnout kompletní řešení od webového vývoje po online marketing,“ prozrazuje Honza a uzavírá: „Šlo by spíše o konzultace. Hlavně bych se chtěl věnovat řemeslu, kterým bude programování.“
-AŠ-
Honza v únoru 2019 úspěšně ukončil kurz Junior programátora v Green Fox Academy. Již v březnu 2019 začal pracovat na pozici Junior programátora v IT oddělení firmy Grappes s.r.o.
Honza se od listopadu stal členem IT týmu v Alza.cz